Go-Kongouseki-Ryu (Öt Gyémánt Iskola)

Go-Kongouseki-Ryu (Öt Gyémánt Iskola) 五金剛石流 

Go-Kongouseki-Ryu (GKR) rendszerét Kaiso Spalovszky Csaba alapította hosszú évek kemény edzése, a harcművészetek mély tanulmányozása és széleskörű tudás megszerzése után, miután Nihon Ju-Jutsu, Nihon Tai-Jutsu, Hakuda-Jutsu, Ken-Jutsu és Iai-Jutsu iskolákból is elérte a nagymesteri fokozatot, illetve más iskolákból is rendelkezett mesterfokozattal. A GKR-t 2016-ban az IJA világszervezet regisztrált iskolaként világszintű rendszernek ismert el és Spalovszky Csaba nagymester neve alá jegyzett be, valamint akit felvett a nagymesterek jegyzékébe és a világszervezet nemzetközi képviselőjévé nevezett ki. Spalovszky Csaba nagymester Koryu és Gendai harcművészetekből egyaránt elismert, ugyanakkor világbajnok és többszörös világkupa-győztes, négy diplomával rendelkező nevelő és tanár, az Aranysarkantyús Vitézi Lovagrend priorja, valamint több akadémia és szövetség tagja világszerte (pl. a Nippon Seibukan Academy-nek, ami Kiotóban található). Több nagymestertől és Soke-tól (Koryu harcművészet stílusvezető nagymestere) tanult különböző ágazatokban.

A GKR egy összetett Gendai harcművészeti rendszer, ami öt ágazatot, öt kidolgozott stílust foglal magába: GKR Nihon Ju-Jutsu, GKR Nihon Tai-Jutsu, GKR Hakuda-Jutsu, GKR Iai-Jutsu és GKR Ken-Jutsu. Ezek a stílusok együtt egyetlen egységet alkotva jelentik a Go-Kongouseki-Ryu-t, kölcsönösen építik és gazdagítják egymást, de mindegyik stílus önállóan is megállja a helyét és külön is tanulható. Mindazonáltal azok, akik mindegyiket tanulmányozzák, lesznek csak képesek meglátni, miként épül fel a rendszer maga egyetlen egésszé, egy kifejlett körré. Az ilyen ember nem csupán Dan fokozatokat és rangokat, de úgynevezett GKR Menkyo-t is kaphat, ami a teljes iskolában való jártasságot jelzi és hatalmas eredmény. A GKR stílusok, következésképpen az egész rendszer tradicionális Koryu irányzatokra épül, melyeknek teljes technikai repertoárját és módszertanát tartalmazza azok taktikai, valamint rejtett tanításaival együtt, melyeket hagyományosan csak mestereknek adtak tovább. Ugyanakkor ez egy Gendai (modern) harcművészeti rendszer, amely az önvédelem és az edzésmódszerek új formáit is alkalmazza. A változás elkerülhetetlen, így a Go-Kongouseki-Ryu egyik legfontosabb alapelve az adaptivitás.

A GKR alapvető filozófiája Spalovszky Csaba nagymester Öt Gyémánt Elméletén alapszik, amely megjelenik a rendszer Mon-jában (tradicionális szimbólum) és a hivatalos logóban is.

 

 

Ez az elmélet négy gyémántként megjelenő erényről (igazságosság, bátorság, mértékletesség, okosság) tanít, amit egy láthatatlan ötödik erény, az alázat tart össze az ötödik, középen elhelyezkedő nagy gyémánt körül, amely magának az embernek, a gyakorlónak a jelképe. Az ötödik gyémánt középen a többi gyémánton átragyogó fénytől növekszik, ameddig a gyakorló alzatos marad. Egy igazi, modern szamuráj, atléta és emberi lény csakis akkor tud növekedni, ha az említett sarokköveket tiszteli és szem előtt tarja. A Go-Kongouseki-Ryu ezen az elven alapszik, így miközben magas szakmai elvárásai vannak fizikai és technikai szinten egyaránt, megköveteli a gyakorlótól, hogy emberi lényként is növekedjék,  hogy fejlődjön mentálisan és morálisan egyaránt.

A GKR célja, hogy azt a tradicionális és modern harcművészeti tudást továbbadja, amit a rendszer magában foglal és amelyet magába szív majd abból a célból, hogy az embereket pozitív testi, szellemi és erkölcsi növekedésre késztesse. Mindezzel egy időben létfontosságú egy olyan rendszer tanítása, továbbadása, amely valóban működőképes, így segít az embereknek abban, hogy kiváló harcművészek, akár sportolók, valamint hozzáértő emberi lények, esetleg tanítók, mesterek lehessenek, akik saját társadalmuk és az emberiség méltán tisztelt tagjaivá válhatnak.

A Go-Kongouseki-Ryu tehát nem csupán egy iskola, hanem egy széles skálájú, japán harcművészeti rendszer. Nyílt, tradicionális és modern egyszerre, nem ragad le csupán egy értelmezésnél, nézőpontnál, stílusbeli magyarázatnál. Teljesen ősi, szamuráj gyökerekkel rendelkezik, a tradicionális technikákat és elveket a lehető legpontosabban őrzi meg és adja át, de nyitott a kor elvárásai és a változó körülmények felé, alkalmazkodik hozzájuk, így válik alkalmassá korunk fegyveres erőinél való oktatására is. A továbbiakban egy nagyon rövid, kizárólag tájékoztató jellegű leírás található azokból az ágazatokból, amelyekből a teljes rendszer összeáll, illetve amelyeknek oktatásában ötvözzük a modern edzésvezetés, pedagógia és a tradicionális módszerek alkalmazását (bővebb leírást az iskola önálló honlapján lehet majd olvasni):

GO-KONGOUSEKI-RYU
NIHON JU-JUTSU

Magyar jelentése: "japán lágy művészet", tradicionális, működő önvédelmi forma, a ju-jutsu (ju-jitsu) japán ága, amiből sok más harci rendszer szakadt és szakad le manapság is. A harci mozgás teljes skáláját tartalmazza. Hatékony megoldásokat kínál egy, illetve több támadóval szemben, valamint fegyvertelen és fegyveres ellenfelekkel szemben egyaránt. Az ellenfél helyzetéhez, lendületéhez és energiájához való abszolút adaptivitásra törekszik úgy állásban, mint földharcban.

GO-KONGOUSEKI-RYU
NIHON TAI-JUTSU

 

Magyar jelentése: "japán testművészet", tradicionális és modern önvédelmi forma, alapvetően Koryu japán ju-jutsu, a Yoseikan Budo, a Shorinji Kenpo, Aiki-jutsu és a Judo szintézise, amiben helyet kapnak a tradicionális és modern rendőrségi technikák is. A lelke a kötött bázisgyakorlatokban (Kihon waza) van.

GO-KONGOUSEKI-RYU
KEN-JUTSU

A „japán kard művészete”, tradicionális japán kardvívó irányzat. Ez a művészeti ág a Koryu (hagyományos, régi iskola) japán kardvívó iskolák tudományát ötvözi, miközben saját, önálló, más stílusban meg nem található egyedi formagyakorlatai és párban végzett vívómódszere új és hatékony ágazattá teszi. Ez a művészeti ág az egykardos és kétkardos vívás művészetét is tanítja.

 

GO-KONGOUSEKI-RYU
IAI-JUTSU

Magyar jelentése: "a kardrántás útja", amely a szamurájok kardhasználatának egyik fontos részét tanítja. Eredetileg a Ken-Jutsu része volt, majd kiváló specialisták, mesterek által az idők során önálló művészetté vált. A Go-Kongouseki-Ryu Iai-Jutsu arégi, Koryu formagyakorlatok mellett 50 önálló formagyakorlattal rendelkezik, amelyek rövid és hosszúkardra, minden helyzetre felkészítenek.

GO-KONGOUSEKI-RYU
HAKUDA-JUTSU
A "fehér kéz" művészete, más néven a "halál keze". Kínai eredetű (Baida), jelenlegi formájában egy olyan rendkívül hatékony küzdőrendszer, amely az alap iskolák az okinawai és japán  harcművészetekkel való találkozásából született. Jellemzően a köríves és egyenes technikák, a nyílt és a zárt, a kemény és a lágy (Go és Ju), az alsó és a felső, a külső és a belső mozgások szintézisét használja fel az ellenfél legyőzésére életpontok támadásával. Elsősorban ütéseket, rúgások és fogásokat tartalmazott, de a nyitás utáni évszázadokban számos új technika került a repertoárjába. Fegyverek nem voltak rá jellemzőek, azonban az okinawai hatás miatt Kobudo fegyverek és japán kardtechnikák, valamint az ellenük való védekezések is felkerültek a technikai palettájára.